Jak to działa? 

Manetkę na kierownicy i naszą przerzutkę łączy stalowa linka. Coraz częściej jest ona prowadzona wewnątrz ramy lub w pełnym pancerzu - to taka czarna rurka, w której linka może się swobodnie przesuwać. I właśnie naciąg tej linki odpowiada za ruch przerzutki i zmianę pozycji łańcucha. W zależności od roweru możemy mieć różną ilość przełożeń - z przodu 1,2 bądź 3; a z tyłu od 1 aż do 13. 

Kiedy coś nie działa...

Podstawowym elementem do regulacji przerzutki jest baryłka regulacyjna. Naciąga ona linkę lub ją luzuje. Baryłka najczęściej znajduje się przy manetce na kierownicy, w przypadku tylnej przerzutki czasem także przy wejściu linki do niej. Jeżeli biegi nie chcą zmieniać się z mniejszej tarczy na większą - należy naciągnąć delikatnie linkę czyli odkręcić baryłkę o pół obrotu, jeden, półtora i obserwować czy działanie pomogło. Jeśli nie, możemy dokręcić baryłkę jeszcze więcej. Jeśli biegi nie zmieniają się płynnie w dół - baryłkę analogicznie dokręcamy w drugą stronę aż do uzyskania żądanego efektu. 

Po co te śrubki? 

Na przerzutce przedniej i tylnej mamy po dwie śrubki oznaczone literami H i L. Są to śruby, które ograniczają wychył przerzutki w stronę zewnętrzną i wewnętrzną. Jeśli zdarza się, że łańcuch spada nam z zębatek użyjemy właśnie tych śrub. 
Śruba L - z angielskiego Low - oznacza dolne położenie przerzutki, czyli wtedy gdy łańcuch jest na biegu 1 z przodu bądź z tyłu. 
Śruba H - z angielskiego High - oznacza położenie górne, czyli jak najbardziej po zewnętrznej stronie.
Wkręcając taką śrubę nie pozwalamy łańcuchowi przesunąć się dalej niż zakres zębatki - czyli nie pozwalamy mu spaść w jedną czy w drugą stronę. 
Dodatkowo tylna przerzutka ma jeszcze jedną śrubę nieoznaczoną żadną literą - odpowiada ona za odległość wózka przerzutki od kasety. 


Nexus, czyli biegi w piaście

W przypadku przekładni planetarnej, gdzie nie ma tradycyjnej przerzutki regulacja nie jest aż tak skomplikowana. Przy piaście znajdują się wskaźniki, najczęściej żółte lub czerwone, które muszą się ze sobą pokrywać na odpowiednim biegu. Regulujemy to wyłącznie naciągiem linki, czyli śrubą baryłkową, którą znajdziemy przy manetce lub przy piaście. 

Podsumowanie

Podstawowa regulacja przerzutek nie jest zabiegiem skomplikowanym i przy odrobinie wprawy możemy ją wykonać samemu w domu. Jednak na działanie przerzutek wpływ ma wiele elementów takich jak przesuw linki w pancerzu, odpowiednie ustawienie wysokości i kąta w przerzutce przedniej, zużycie napędu, prostość haka przerzutki. Jeśli samodzielna regulacja nie daje satysfakcjonujących efektów nasz serwis zawsze chętnie pomoże. 
Poniżej prezentujemy zdjęcia elementów opisanych w artykule, które odpowiadają za regulację.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Zbieramy cookies. Akceptujesz naszą politykę?