Zdarza się, że awaria spotka nas w najmniej oczekiwanym momencie, gdy nie mamy możliwości odwiedzenia serwisu. Warto w takim wypadku mieć przy sobie kilka podstawowych kluczy, którymi poradzimy sobie samodzielnie z naprawą. 

MultiTool

Narzędzie wielofunkcyjne czyli 5,6,7,8,10 w 1. Mamy tu do dyspozycji klucze inbusowe w najbardziej popularnych i potrzebnych rozmiarach. Dodatkowo mogą się tam znajdować: śrubokręt płaski i krzyżakowy, torx, skuwacz do łańcucha. Im bardziej rozbudowane narzędzie tym więcej pomieści kluczy. Warto je mieć pod ręką na wyprawach i wyjazdach. Bez problemu dokręcimy nim siodełko, kierownicę, sztywne osie, czy poluzowany błotnik, koszyk na bidon. Większość śrub we współczesnych rowerach to właśnie śruby inbusowe. 

 

 

Skuwacz do łańcucha 

Narzędzie niewielkie i podręczne. Działa na zasadzie prasy, którą możemy umieścić pin łączący w łańcuchu lub tenże łańcuch skrócić i zastosować spinkę. Jego podstawowe wersje dostępne są w bardziej rozbudowanych multitoolach, jednak nie są tak wygodne i precyzyjne co normalny skuwacz. 

 

Klucz do kasety/wolnobiegu

Kolejnym typowo rowerowymi kluczami są te do kaset i wolnobiegów. Mają określoną liczbę wypustek a z drugiej strony miejsce na klucz płaski bądź grzechotkę. Pozwolą nam po zdjęciu koła na odkręcenie tylnych zębatek. Przy wymianie wolnobiegu wystarczy nam taki klucz, przy wymianie kasety do jej odkręcenia potrzebny będzie jeszcze tzw. bacik, o nim zaraz. 

Bacik

Jest to klucz połączony z kawałkiem łańcucha. Zawijamy go wokół kasety podczas jej odkręcania i przytrzymujemy całość, żeby się nie kręciła. Jeśli mamy bardziej nowoczesny rower, w którym producent zastosował kasetę warto taki klucz mieć, prędzej czy później nam się przyda. 

IMG20210812135706.jpg

Ściągacz do korby

Jest to narzędzie za pomocą którego ściągniemy prawe i lewe ramię korby w najbardziej popularnym systemie na kwadrat. Bywa, że jest ono dość mocno zaklinowane na osi supportu, więc czasem trzeba użyć nieco więcej siły. 

Czy to wszystko? 

Oczywiście kluczy do serwisu roweru jest znacznie więcej jednak do podstawowych napraw, regulacji czy wymiany napędu ten zestaw powinien nam wystarczyć. 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Zbieramy cookies. Akceptujesz naszą politykę?