Trzy rodzaje 

Istnieją trzy podstawowe typy wentyli stosowanych w rowerze: 
Dunlop - tak zwany zawór rowerowy,
Schrader - popularny zawór "samochodowy,
Presta - wentyl francuski, cienki

O ile z wentylem samochodowym nie mamy problemu, bo można napompować takie koło na większości stacji benzynowych to już z dwoma pozostałymi bywa trudniej. 

Jak napompować prestę? 

Jeśli mamy uniwersalną pompkę to wystarczy odkręcić nakrętkę przy głowicy i obrócić znajdującą się w środku gumkę na tą węższą stronę. Zdejmujemy plastikowy kapturek, odkręcamy baryłkę i wciskamy na chwilkę zawór, żeby umożliwić mu prawidłową pracę. Jeśli nie dysponujemy pompką uniwersalną lub nie chcemy jej ze sobą wozić, możemy zaopatrzyć się w nakręcaną przejściówkę. Otrzymujemy wtedy standardowy zaworek samochodowy do napompowania np. na stacji. 

Dunlop, czyli klasyka gatunku

Typowy rower XX wieku był wyposażony właśnie w taki zawór. Możemy użyć w tym przypadku tej samej pompki co do presty lub zaopatrzyć się w dokładnie taką samą nakręcaną przejściówkę. Po odkręceniu czarnego zazwyczaj kapturka wystarczy nałożyć lub nakręcić pompkę (w zależności od jej rodzaju ) i zacząć pompować. 

Czy mogę wymienić dętkę z presty na normalny zaworek samochodowy? 

Średnica wentyla Presta jest mniejsza niż wentyla samochodowego. Jeżeli nasza obręcz jest przystosowana do cienkich wentyli nie możemy zamontować tam dętki na zawór samochodowy. Istnieje co prawda możliwość rozwiercenia otworu, ale osłabi to wytrzymałość obręczy, szczególnie wąskiej. 

Zawór Dunlop czyli "rowerowy" ma dokładnie tą samą średnicę co samochodowy, więc możemy już kupić bardziej popularne i łatwiej dostępne dętki z zaworem samochodowym. 

Poniżej zdjęcia opisanych w artykule zaworów oraz przejściówki. 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Zbieramy cookies. Akceptujesz naszą politykę?