Na początku zadajmy sobie pytanie dlaczego nasz gwint został uszkodzony.

Materiał z jakiego wykonane jest ramię korby to najczęściej aluminium, które jest materiałem stosunkowo miękkim. Oś pedału jest wykonana ze stali, która jest twardsza niż aluminium. 
Najwięcej przypadków uszkodzonego gwintu spowodowana jest nieprawidłowym dokręceniem pedału do korby. Pamiętajmy, że pedała różnią się od siebie - jedno jest przeznaczone do wkręcenia do prawej strony, drugie do lewej. Pomyłka w doborze strony skończy się uszkodzeniem korby. A gdy już wybierzemy odpowiednie pedało na odpowiednią stronę wkręćmy je z dodatkiem smaru na gwint, żeby materiał się nie zapiekł oraz z odpowiednim momentem siły - ok. 25Nm. 

Co zrobić jeśli już uszkodziliśmy gwint? 

Jeżeli korba jest niskiej klasy lub jest już dość mocno zużyta opłacalnie będzie wymienić ją na nową. Jeśli jednak mamy mechanizm wyższej klasy poszukajmy tańszego rozwiązania. W internecie istnieje opcja dokupienia samego lewego ramienia, jeśli to akurat zostało uszkodzone. Będzie to rozwiązanie najpewniejsze. Możemy również oddać naszą uszkodzoną korbę do naprawy. Ślusarz poszerzy uszkodzony gwint i wkręci tam specjalna tuleję naprawczą. 

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Idąc w myśl tej zasady warto przy okresowym przeglądzie roweru sprawdzić czy pedała są odpowiednio dokręcone, żeby później podczas użytkowania nie sprawiły nam niemiłej niespodzianki. 

Poniżej przykład uszkodzonego gwintu w jednym z ramion korby. Drugi, sprawny gwint dla porównania. 

IMG20210825133331.jpgIMG20210825142202.jpg

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Zbieramy cookies. Akceptujesz naszą politykę?