Tarcza hamulcowa w dużej mierze odpowiada za siłę hamowania a więc nasze bezpieczeństwo. Żeby działała prawidłowo potrzeba spełnić kilka warunków. 

Przede wszystkim czystość! 

Okładziny hamulcowe są dociskane do tarczy z obydwu stron, poprzez tarcie na ich styku następuje zatrzymanie roweru. Chcemy, żeby siła tarcia była jak największa dlatego tak ważne jest utrzymanie czystości tarczy oraz okładzin. Już niewielka ilość brudu czy smaru może sprawić, że siła hamowania znacznie spadnie. Czym więc czyścić tarcze? Mamy na rynku dostępne środki odtłuszczające lub specjalistyczne środki do czyszczenia hamulców. Najczęściej występują one w postaci sprayu, dlatego są łatwe w aplikacji i skutecznie czyszczą każdy zakamarek. 

Prosta czy krzywa? 

Tarcza hamulcowa wykonana jest ze stali lub połączenia stali i aluminium, ma najczęściej grubość 2mm, a więc jest stosunkowo łatwo ją wygiąć czy uszkodzić uderzając kamieniem, gałęzią, lub nieuważnie parkując rower w stojaku. Skrzywiona tarcza będzie ocierać o okładziny i uniemożliwi prawidłową regulację hamulca. Dodatkowo będzie pochłaniać energię jaką wkładamy w pedałowanie a więc będzie nas wyhamowywać. Delikatnie skrzywioną tarczę można wyprostować za pomocą specjalnych narzędzi, mocno skrzywiona nadaje się wyłącznie na złom. Ten element roweru potrzebuje dużej precyzji do prawidłowego działania. 

Grubość tarczy

Standardowa tarcza hamulcowa ma 2mm grubości. Przy zużyciu jej do ok. 1,5 mm zalecana jest wymiana. Każdy producent indywidualnie podaje ten parametr w instrukcji obsługi. Co może wpływać na przedwczesne zużywanie się tarczy? Nadmierne zużycie okładzin, przez co metalowa płytka piłuje o tarczę, używanie klocków nieodpowiednich do danej tarczy, na przykład klocków metalicznych do tarczy przystosowanej wyłącznie do okładzin żywicznych, jazda z krzywą tarczą.

Na przykład...

Zdemontowane w ostatnim czasie tarcze, które miały poniżej 1mm ( połowa fabrycznej grubości! ), bardzo mocno wyeksploatowany środek płaszczyzny hamowania groził złamaniem takiej tarczy i całkowitą utratą siły hamowania. 


 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Zbieramy cookies. Akceptujesz naszą politykę?